نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد استیضاح رئیس‌جمهور نیز گفت: مجلس توانایی و اختیار استیضاح روحانی را داشت اما به جمع‌بندی نرسید.
کد خبر: ۷۹۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 31 October 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:فرج‌الله رجبی ظهر امروز در نشستی خبری ضمن تشریح عملکرد مجلس شورای اسلامی، فقدان فضای گفت‌وگو در کشور را یک عیب بزرگ برشمرد و اظهار داشت: در فضای فعلی همه همدیگر را متهم می‌کنیم؛ یکی به دیگری می‌گوید نفوذی و دیگری وی را وابسته به غرب می‌خواند.

وی افزود: وجود چنین فضایی برای نظام، یک سم مهلک است و مردم همیشه در تردید هستند که اتفاقاتی که در کشور روی می‌دهد و تصمیماتی که گرفته می‌شود، مناسب است یا نه؟ لذا باید یک جایی این مسائل حل‌وفصل شود.

این نماینده مجلس به‌عنوان نمونه به بحث لوایحی چون fatf و cft و قرارداد برجام اشاره کرد و گفت: در مورد همین مسائل هنوز تردید داریم که آیا این‌ها به نفع کشور است یا نه؟ و متأسفانه به دلیل فقدان فضای گفت‌وگو در سطح ملی هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم.

رجبی به دیدار خود با برخی از دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و افزود: وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی در دانشگاه‌ها نیز مدیران ما اجازه تشکیل جلسات گفت‌وگو به دانشجویان نمی‌دهند و این مسئله را دانشجویان صریحاً به بنده گفتند.

وی ادامه داد: برخی مدیران ما بسیار محافظه‌کار شده‌اند به‌طوری‌که قادر نیستند فضا را برای تعامل و گفت‌وگو در چهارچوب نظام فراهم کنند.

*رفراندوم خیر است یا شر؟

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه انتقاد از فقدان فضای گفت‌وگو در کشور گفت: مسئله رفراندم نیز شامل همین قضیه است و طوری فضا 2 قطبی می‌شود که مردم نمی‌فهمند که آیا این مسئله برای کشور خیر است یا شر؟ و همه این مشکلات به دلیل نبود فضای گفت‌وگو در کشور است.

رجبی خاطرنشان کرد: یا ما باید چشم خود را بر روی مشکلات کشور ببندیم یا اینکه مسائل را حل کنیم که شرط آن گفت‌وگو است نه اینکه مدام همدیگر را متهم کنیم.

این نماینده شیراز با تقدیر از موضع تخصصی رئیس قوه قضائیه در خصوص بحث fatf افزود: حجت‌الاسلام رئیسی حرف خوبی راجع به اف ای تی اف زده و گفته در مورد آن باید دانشگاهیان و متخصصان حقوقی باید اظهارنظر کنند. این دیگر حزب و تقابل 2 جناح سیاسی نیست، بلکه تخصصی و دانشگاهی حرف زدن و باز کردن فضای گفت‌وگو است.

*شریعت مداری کنار موسوی لاری!

وی بابیان اینکه اگر فضای جامعه را مدام به سمت 2 قطبی شدن ببریم هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد؛ تنها مدام همدیگر را متهم به «نفوذی بودن» یا «وابسته به غرب بودن» می‌کنیم، افزود: مردم نیز در این فضا حیران هستند که در میان یک عده که نفوذی هستن و یک عده دیگر که وابسته به غرب هستند، چکار می‌کنند؟!

نماینده شیراز در مجلس ادامه داد: بعد جالب است که در این فضا، یک مجلس ختم نیز که تشکیل می‌شود، حسین شریعت مداری کنار موسوی لاری می‌نشیند و در عروسی فرزندان خود نیز شرکت می‌کنند! خب این مسائل چه زمانی باید برای مردم حل شود؟(لازم به یادآوری است، حسین شریعت مداری اصولگرا و مدیرمسئول روزنامه کیهان و موسوی لاری وزیر دولت اصلاحات بوده است.)

رجبی وجود چنین فضایی را مایه عدم توسعه سیاسی کشور دانست و افزود: ما به‌جای آنکه مدام غریبه و خودی کنیم، باید همه را وارد دایره نظام کنیم و با فضای گفت‌وگو مشکلات را حل کنیم.

*با شفافیت آرا موافقم

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نیز گفت: در مورد شفافیت آرا 2 طرح در مجلس مطرح شد که بنده با طرح اول موافق نبودم.

وی در تشریح عدم موافقت خود با طرح مذکور نیز گفت: پس از fatf گروهی تلاش می‌کردند، تحت عنوان شفافیت آرا برخی نمایندگان را با دادن پیامک‌هایی سریالی شریک خود کنند که بنده موافق این طرح نبودم اما در طرح دوم که همه نمایندگان شیراز نیز با آن موافق بودند، همه نهادها و سطوح تصمیم‌گیری همچون شورای نگهبان، مجمع تشخیص و... موظف هستند که رأی خود را اعلام کنند چراکه یک نگاه عمومی به بحث شفافیت آرا دارد.

*مجلس تنش‌ها را مدیریت کرد

رجبی در ادامه با دفاع از عملکرد مجلس فعلی نیز گفت: با تمام مشکلاتی که وجود داشت، این مجلس تنش‌ها را مدیریت کرد و عملکرد موفقی داشت و اگر نمایندگان نبودند این مشکلات تبدیل به بحران ملی می‌شد.

نماینده شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم نگذاشتند کارکنیم بلکه می‌گوییم بیشتر می‌توانستیم کارکنیم اگر دست ما پُرتر بود.

وی در مورد عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس نیز بیان کرد: بر عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس انتقاد وجود دارد اما حداقل از 20 می‌توان به آن‌ها 14 یا 15 داد!

*می‌توانستیم روحانی را استیضاح کنیم

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد استیضاح رئیس‌جمهور نیز گفت: مجلس توانایی و اختیار استیضاح روحانی را داشت اما به جمع‌بندی نرسید.

رجبی افزود: به مشکلات کشور باید نگاه واقعی داشت وقتی دولت نمی‌تواند نفت بفروشد طبیعتا درآمدی هم ندارد تا مشکلات را حل کند لذا این مسائل در معیشت مردم نیز تأثیر دارد.

وی بابیان اینکه امسال درآمد نفتی ممکن است به یک‌سوم برسد، اظهار داشت: مگر می‌شود بدون پول اشتغال ایجاد کرد؟

*طیف خاکستری می‌آید!

نماینده شیراز در مجلس در مورد انتخابات آتی خانه ملت نیز گفت: به نظر بنده طیف خاکستری در این انتخابات مشارکت می‌کند و نتیجه این انتخابات همه را متعجب خواهد کرد!

رجبی در مورد تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان نیز افزود: قطعاً این شورا با سعه‌صدر برخورد خواهد کرد و جریان اصلاح طالبان در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌اند به‌طوری‌که رقبا نیز ما را تحسین می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار